همه آنچه باید برای خرید کیسه خواب بدانید

اگر برای خواندن این مقاله علاقه مند هستید حتما در فکر یک سفر طبیعت گردی یا صعود چند روزه هستید که نیاز به یک کیسه خواب جهت داشتن خوابی راحت و گرم و البته امن را حس می کنید ولی احتمالا دقیقا نمی دانید از بین مدل های فراوان کیسه خواب کدامیک مناسب است.

در این مقاله سعی می کنیم تمام اطلاعات مورد نیاز شما را عنوان کنیم تا برای خرید کیسه خواب خوب آماده شوید.

 

انواع عایق کیسه خواب

کیسه خواب پر

کیسه خواب پر اولین گزینه کوهنوردان است چون عایق حرارتی بسیار بالایی دارد.

شما در کیسه خواب پر خیلی زود گرم می شوید و رطوبت و سرما به داخل نفوذ نمی کند.

فقط یک عیب بزرگ دارد : قدرت جذب رطوبت پر باعث می شود پرها گلوله گلوله شوند و خیلی دیر خشک شوند. به همین دلیل شما نمی توانید خودتان کیسه خواب را بشویید و باید حتما به خشکشویی ماهر بدهید.

 

کیسه خواب الیاف

کیسه خواب الیاف عایق حرارتی کمتری از پر دارد ولی ۷۰ درصد عایق رطوبت است و نکته خوب دیگرش این است که سریع خشک می شود و نیاز به مراقبت خاصی ندارد.

 

قیمت کیسه خواب و سبکی و سنگینی آن بستگی به میزان الیاف یا پری که در آن استفاده شده دارد.

برخی از کیسه خواب های الیاف به دلیل استفاده زیاد از الیاف مناسب از کیسه خواب پری که در آن پر اردک استفاده شده گران تر و سنگین تر هستند و برعکس.

به همین دلیل مطالعه درباره جنس عایق کیسه خواب اهمیت زیادی دارد.

وزن و سایز کیسه خواب

وزن کیسه خواب یکی از مهمترین پارمترهای انتخاب است . وزن کیسه خواب و حجم آن برای حمل مهم هستند . باید نیاز خود را به صورت دقیق بدانید . در صورتی که اغلب سفرهای صعود و کوهنوردی دارید باید کیسه خواب سبک پر انتخاب کنید و در صورتی که اهل سفرهای طبیعت گردی و آفرودی هستید و پیاده روی طولانی ندارید کیسه خواب الیاف و سنگین تر گزینه بهتری است.

 

دمای کیسه خواب

چهار عدد بر روی هر کیسه خوابی بیانگر بازه دمایی قابل استفاده افراد است.

Maximum Comfort temperature: حداکثر دمایی که یک مرد عادی بدون اینکه بشدت عرق کند در کیسه خواب می تواند بخوابد و در این حالت باید زیپ کیسه خواب کاملا باز باشد، دستها بیرون کیسه خواب باشد و کلاه کیسه خواب نیز باز باشد.

Comfort temperature: دمایی که در آن یک زن عادی درون کیسه خواب تمامی شب را با آرامش بخوابد.

Lowest Comfort temperature: کمترین دمایی که یک مرد عادی در شب به مدت هشت ساعت درون کیسه خواب بخوابد بدون اینکه از خواب بیدار شود.

Extreme temperature:  کمترین دمایی که کیسه خواب می تواند از یک زن عادی در مقابل از دست دادن دمای عمومی بدن محافظت کند.

این حالت اجازه شش ساعت خواب غیر راحت را بدون اینکه دمای داخلی بدن تا مرحله خطرناک پایین بیاید به فرد میدهد.

در واقع کامفورت بالا به شما می گوید که تا چه درجه ای می توانید گرما را تحمل کنید و تا چه درجه ای از سرما در آن زنده می مانید.

براساس این اعداد، میزان تحمل دمایی بدن خودتان و محلی که قرار است در آن شب مانی داشته باشید باید کیسه خواب خود را انتخاب کنید.

 

مدل کیسه خواب

مومیایی

کیسه خواب مومیایی شبیه آناتومی بدن انسان در حالت خوابیده هستند یعنی سرشانه های پهن و پایین باریک.

این طراحی به دلیل حفظ دمای بیشتر داخل کیسه است تا فضای آزاد کمتری داشته باشد و بیشتر به حفظ دما کمک کند.

با این حال این مدل زیاد راحت نیستند ولی اغلب کیسه خواب های کوهنوردی و پر از این مدل ساخته می شوند.

مستطیلی

کیسه خواب مستطیلی برای افرادی است که به راحتی در خواب بیشتر اهمیت می دهند .

این کیسه ها اغلب سنگین تر هستند و بسته بندی بزرگتری دارند.

عایق کمتری دارند ولی راحتی یک رختخواب را به شما می دهند.

در این مدلها اغلب با بازشدن کامل زیپ یک زیر انداز یا پتو خواهید داشت.  در صورتی که طراحی زیپ ها به شکلی باشد که یکی از چپ و دیگری از راست زیپ بخورد امکان اتصال دو کیسه خواب به هم و تبدیل به کیسه خواب دو نفره نیز امکان پذیر است.

دو نفره

کیسه‌های  دو نفره یا دابل واید همانطور که از اسم‌شان پیدا است برای خواب دونفره طراحی شده‌اند.

این نوع کیسه‌ها اگر با یک تشک بادی یا تشک فوم ترکیب شوند خوابی راحت و آرام را برایتان به ارمغان می‌آورند.

بد نیست بدانید اکثر کیسه‌های دابل واید دارای دو بخش انفرادی هستند که توسط یک زیپ از هم جدا شده‌اند.

 

نکاتی درباره کیسه خواب:

  • این را باید بدانید که کیسه خواب گرما تولید نمی کند، بلکه تنها گرمای موجود را نگه می دارد.  پس بنابر همین موضوع حتما از تشک های بادی  یا زیر انداز برای زیر کیسه خوابتان استفاده کنید تا از هدر رفت گرما در حین استراحت جلوگیری نمایید.

  • به اندازه کافی لباس بپوشید؛ همانطور که گفتیم کیسه خواب قابلیت ایجاد گرما ندارد تنها گرما را نگه می دارد.  بنابراین به اندازه کافی لباس بپوشید تا دمای درون کیسه خواب حفظ شود
  • به اندازه کافی غذا بخورید زیرا زمانی که شما می خوابید از شدت فعالیت بدن شما کاسته می شود پس با کاهش متابولیسم گرمای بدن هم کاهش پیدا می کند بنابراین لازم است که غذای کافی بخورید تا بدن شما گرمای لازم را داشته باشد.
  • به اندازه کافی آب بنوشید؛ بدن بی آب نمی تواند گرما تولید کند به همین دلیل شما باید حتما به مقدار نیاز بدنتان آب بنوشید.
  • با لباس های خشک به کیسه خواب بروید، حتی اگر بدنتان هم عرق کرده است حدالامکان سعی کنید که پس از تعویض لباس وارد کیسه خواب بشوید.
  • یک آستر کیسه‌خواب (که به صورت جداگانه به فروش می‌رسد) بین ۸ تا ۱۵ درجه فارنهایت به دمای کیسه‌خوابتان  اضافه می‌کند و از کثیف شدن داخل کیسه جلوگیری می کند .علاوه بر آن اگر جایی توقف کرده‌اید که هوا گرم است، می‌توانید با کنار گذاشتن کیسه‌خواب، تنها از همین آستر برای گرم نگه‌داشتن خود استفاده کنید‌.

  • سعی کنید همیشه کیسه خواب را در حالت آزاد نگهداری کنید. کیسه خواب را فقط برای مدت زمان کوتاه مثل طول اجرای برنامه به صورت فشرده نگهداری کنید.